Laiku pa laikam man tiek uzdots jautājums. Ko es domāju par kādu konkrētu ražas gadu? Te nu man jāapbēdina lielos vīna snobus. Es vienkārši nekad speciāli necenšos iedziļināties šajā jautājumā. Man šķiet, ka mūsdienās tam vairs nav tik lielas nozīmes, kā agrāk.
Pirmkārt, ražas gadam ir nozīme gadījumā jā gatavojaties šo vīnu glabāt vēl daudzus gadus. Ja būs bijis labs gads, tad vīns nogatavosies lēnāk un tikai pēc ilgāka laika pilnībā parādīs to uz ko tas ir spējīgs. Ja gads būs bijis ne tik labs, tad vīns nogatavosies straujāk, taču viņš nekad nesasniegs tos garšas augstumus, kā labā gadā. Un tagad uzdodiet paši sev jautājumu. Cik jums ir būtiski tas, ka vīns būs lielisks pēc 10 gadiem vai arī ne perfekts, tomēr jau pēc 5 gadiem? Cik daudzi no jums ir gatavi nopirkt vīnu un pēc tam to vēl daudzus gadus glabāt? Man šķiet, ka tādu būs pavisam maz. Un ja tā, tad kāda vairs nozīme tam kāds bijis gads. Tieši tāpēc 90 % no vīniem uz pasaules tiek izdzerti jauni, tiem nesasniedzot garšas maksimumu.
Otrkārt, gan maize, gan piens, krējums un citi pārtikas produkti mūsdienās ir kļuvusi par industriālu un rūpniecisku produktu. Arī vīns nav izņēmums. Lai apmierinātu mūsu vēlmes pēc garšīga un cenas ziņā pieņemamāka produkta, vīndari izmanto dažādus tehniskus paņēmienus, lai arī sliktas ražas gadā saražotu pietiekami labu vīnu. Līdz ar to lielākā daļa nemaz nesajutīs atšķirību starp sliktu un labu gadu.
To ignorēt var atļauties tikai ekskluzīvu produktu ražotāji, kas orientējas uz nelielu pircēju daļu, kuriem svarīga katra garšas nianse, katrs pustonis. Par šādu iespēju viņi ir gatavi maksāt vairāk. Tāpēc vīndari jau šādas preces cenā ierēķina to peļņas daļu, ko nāksies zaudēt sliktā ražas gadā.
Un visbeidzot, tiem kas spriedelē par labiem un sliktiem ražas gadiem, iesaku aiziet uz veikalu un nopirkt vienu pudeli laba ražas gada un vienu pudeli slikta ražas gada vīnu. Visticamāk tas neizdosies, jo plauktā būs tikai viena ražotāja viena gada vīns. Neviens, ne vīndaris, ne tirgotājs nav ieinteresēts ilgstoši uzglabāt neiztirgotus produkcijas krājumus. Šī iemesla dēļ, viņi līdz jaunas vīna ražas nonākšanai veikalu plauktos, cenšas pārdot iepriekšējā gada krājumus.
Daudz svarīgāk par labu ražas gadu, man šķiet ražotāja vārds un reputācija. Labs vīndaris vienmēr domās par to lai līdz pircējam vienmēr nonāktu kvalitatīvs produktus. Arī tādā gadījumā, ja prece būs domāta plašām pircēju lokam, nevis tikai izmeklētai publikai.