vinzinis.lv

 vinzinis.lv

 

Alkoholiskie dzērieni 2012.g 6 mēnešos


 Valsts ieņēmuma dienesta akcīzes preču pārvalde apkopojusi informāciju par alkohola apriti 2012. gada 6 mēnešo

 2012.gada pirmajā pusgadā akcīzes nodoklis par alkoholiskajiem dzērieniem (neieskaitot alu) iekasēts Ls 39,55 milj. apmērā, kas ir par 2,16 milj. jeb 6% vairāk kā pērnā gada attiecīgajā periodā, ko ietekmēja gan 2011.gada vasarā realizētais akcīzes nodokļa likmju palielinājums „pārējo alkoholisko dzērienu" grupai par 6%, gan legālā alkoholisko dzērienu patēriņa nostabilizēšanās.

Savukārt akcīzes nodokļa ieņēmumi par alu 2012.gada pirmajā pusgadā ir Ls 8,23 milj., kas ir aptuveni pērnā gada līmenī - neliels kāpums par Ls 0,1 milj. jeb 1%.

Alkoholisko dzērienu realizācijas apjomi (daudzums, kas novirzīts vairum- un mazumtirdzniecības vietām Latvijā) šī gada sešos mēnešos salīdzinot ar pērnā gada sešu mēnešu rādītāju

1) palielinās:

- alkoholisko kokteiļu grupā vērojams lielākais pieaugums (par 28 tūkst. dal jeb 9%);

- konjaku un brendiju grupai (par 15 tūkst. dal jeb 16%),

- viskija grupā (par 14 tūkst. dal jeb 29%);

2) samazinās:

- degvīnam vērojams vislielākais samazinājums (par 18 tūkst. dal jeb 4%),

- dabīgie vīni (par 12,5 tūkst. dal jeb 2%).

Kopējā alkoholisko dzērienu realizācijas struktūrā šī gada sešos mēnešos 78% sastāda alus, taču salīdzinoši zemās akcīzes likmes dēļ akcīzes nodokļa ieņēmumos par alkoholiskajiem dzērieniem tas sastāda nepilnus 17%. Degvīna un pārējo „spirtoto" alkoholisko dzērienu īpatsvars kopējā alkohola realizācijas struktūrā aizņem 13%, savukārt augstās nodokļa likmes dēļ akcīzes nodokļa ieņēmumu struktūrā sastāda 71% .



Lai arī šī brīža rādītāji demonstrē pozitīvu tendenci, atslābt nedrīkst, jo pēc Alkohola ražotāju un tirgotāju apvienības (ARTA) aplēsēm nelegālā alkohola tirgus Latvijā joprojām aizņem aptuveni 35-40%.

„Pēc pagājušo gadu krituma šobrīd tirgū vērojams stabilizācijas un nostiprināšanās process, pēdējos 6 mēnešos alkohola tirgū vērojams pat 3-5% kāpums. Pozitīvi, ka  Finanšu ministrija tomēr secināja, ka vēl tālāka akcīzes nodokļa alkoholam palielināšana ir nelietderīga. Pierādījies, ka, palielinot akcīzi, alkohola patēriņš īpaši nesamazinās, toties šis solis noved pie nelegālā alkohola tirgus paplašināšanās," secina Alkohola ražotāju un tirgotāju apvienības (ARTA) pārstāvji.

VID 2012.gada pirmā pusgada dati par alkoholisko dzērienu realizācijas apjomiem liecina, ka, salīdzinot ar pērnā gada sešu mēnešu rādītājiem, visvairāk patēriņš palielinājies alkoholisko kokteiļu grupā (par 28 tūkst. dal jeb 9%). Tāpat arī konjaku un brendiju grupai (par 15 tūkst. dal jeb 16%) un viskija grupā (par 14 tūkst. dal jeb 29%).

Taču vislielākais samazinājums vērojams degvīnam (par 18 tūkst. dal jeb 4%) un dabīgajiem vīniem (par 12,5 tūkst. dal jeb 2%).

Analizējot tirgus tendences, ARTA valdes priekšsēdētājs un SIA „LIVIKO" ģenerāldirektors Genādijs Kļepikovs secina:

„Statistika diemžēl apstiprina vispār zināmu patiesību -  tās dzērienu kategorijas, kas nelegālajā tirgū nav populāras kā, piemēram, konjaks un viskijs, šī gada pirmajā pusgadā uzrādījušas realizācijas kāpumu, mazumtirdzniecības pieaugumu, līdz ar to -  arī lielākus akcīzes ieņēmumus.  Taču legālais degvīns turpina uzrādīt ievērojamu samazinājumu. Tas ir bīstami, jo tieši degvīns ir viens no tiem alkoholiskiem dzērieniem, kas visvairāk pakļauts kontrabandai un dažādiem viltojumiem. Tas nozīmē, ka visticamāk tā pieaugums vērojams tieši nelegālajā tirgū, un šī nauda valsts makam aiziet garām, turklāt tiek kaitēts nelegālā alkohola lietotāju veselībai."

ARTA valdes loceklis un SIA „ALTIA Latvia" Tirdzniecības direktors Vitolds Bremmers norāda, ka patīkami redzēt ministriju atbildību un iniciatīvu nelegālā alkohola tirgus apkarošanā un sabiedrības veselības veicināšanā: „Tomēr uzskatu, ka problēmas risināšanā nelīdzēs ne 21 gada vecuma cenzs alkohola iegādē, ne arī Saeimas darba grupas rosinājums alkoholu no 18-25 gadiem pārdot tikai, uzrādot identifikācijas dokumentu.

Prioritāte numur viens nozarei joprojām ir - pārdomāta un izsvērta akcīzes nodokļu politika un mērķtiecīga nelegālā alkohola tirgus apkarošana. Tāpat jāturpina stingrāka dzērienu pārdošanas kontrole mazgadīgajiem veikalos; jārosina atbildības pastiprināšana pārdevējiem, piemēram, darba līgumos jāparedz atbildība par alkohola pārdošanu nepilngadīgajiem un arī Administratīvo pārkāpumu kodeksā jānosaka precīzi sodi, kā arī atbildība 3.pusēm - kas alkoholu nopērk un pēc tam dod nepilngadīgajiem."

ARTA biedri rezumē, ka alkohola sektors jau tā ir  viens no visvairāk kontrolētajiem biznesiem Latvijā  un iepriekšējā pieredze rāda, ka ierobežojošie pasākumi parasti pie gaidītā rezultāta nemaz simtprocentīgi nenoved.

 

Komentāri (0)  |  2012-08-23 19:31    
- Pievienot komentāru:

Vārds:

Komentārs:

Drošības kods:

Atpakaļ