vinzinis.lv

 vinzinis.lv

 

Ar Rotšildu vārdu uz lūpām





No sliktām vīnogām labu vīnu nav iespējams radīt. Diemžēl, laika apstākļiem nevar  pavēlēt. Ko darīt, ja tās neder izcilam vīnam, taču ir pietiekami labas lai pagatavotu vienkārši labu vīnu? Jārada līdzīga nosaukuma vīns, bet ar citu etiķeti..

Mēs dzīvojam pasaulē, kurā liela nozīme ir zīmolam jeb brendam. Bieži mēs dzirdam, ka ASV, Austrālijas, Čīles vīnu panākumu pamatā ir zīmols, tai pašā laikā Eiropas vīndariem tiek pārmests tā trūkums. Un te nu jāpiekrīt, ka daudzi patērētāji, franču Chateu la, la laa, nemaz nevar atcerēties, tad jau labāk nopirkt kaut kādu Čīles vīnu, ar vienkāršu, viegli iegaumējamu nosaukumu. Tomēr tieši franči bija pirmie, kas izprata zīmola nozīmi vīna tirdzniecības biznesā un vecināja tā atpazīstamību.

Daudzi ir dzirdējuši par Rotšildu vīniem. Šīs ģimenes uzvārds daudzu cilvēku prātos gadsimtiem ilgi asociējas ar vīna kvalitāti. 1853. gadā barons Nataniels de Rotšilds iegādājās pili Bordo -Chateau Brane Mouton un tulīt to pārsauca par Chateau Mouton Rothschild. Neskatoties uz šīs vietas burvību neviens no šīs ģimenes locekļiem ilgus gadus neinteresējās par šo pili. Tikai 1922. gadā 20-gadīgais barons Filipps, apburts ar šīs pils izsmalcinātību un brīnišķīgo atmosfēru, veltīja tai savu dzīvi. Viņa mērķis bija panākt, lai Chateau Mouton Rothschild kļūtu par pasaules slavenu pili, kur ražo pašu labāko vīnu. Drīz šīs vietas vīni kļuva par vienu no slavenākajiem un labākajiem pasaulē.

Sliktie gadi

1927. gads bija samērā slikts un Chateau Mouton Rothschild prestižs un reputācija neļāva šādus vīnus tirgot. Barons nolēma to vīnu pārdot ar nosaukumu Carruades, taču to pirka ļoti slikti. 1928. un 1929. gads bija izcils un šo gadu Mouton Rothschild i ir kļuvuši par leģendu. Taču daži nākamie gadi Bordo vīndariem bija katastrofāli neveiksmīgi. Šie neveiksmīgie gadi sakrita arī ar krīzi pasaules ekonomikā, kas pazīstama ar nosaukumu Lielā depresija. Tās laikā daudzi vīndari izputēja, jo cilvēki vairs nepirka dārgus vīnus. Lai kaut ko darītu lietas labā 1932 gadā barons Filipps de Rotšilds nolēma tirgot neveiksmīgā 1930. gada vīnu ar nosaukumu Mouton Cadet. (Cadet, tulkojumā  no franču valodas - jaunākais). Sākotnēji tas tika piedāvāts tikai saviem labākajiem klientiem, par daudz zemāku cenu Chateau Mouton Rothschild. Viņam pašam negaidot šis vīns guva lielus panākumus. Nākamajā gadā pieprasījums pēc Mouton Cadet bija tik milzīgs, ka barons nolēma to darināt ne tikai no vīnogām, kas auga ne tikai Chateau Mouton Rothschild pils vīna dārzos, bet arī daudz plašākā apkārtnē. Šobrīd tas tiek ražots no vīnogām, kas iepirktas jau visā Bordo reģionā, kas ir lielākais vīna ražošanas apgabals visā Francijā. Mūsdienās Mouton Cadet tiek tirgots vairāk nekā 140 valstīs un ir visvairāk tirgotais Bordo sarkanvīns pasaulē.

Plaša patēriņa produkts

Kāda, tad ir šo panākumu atslēga? Atbilde ir ļoti vienkārša. Tā ir prasme radīt labas kvalitātes masveida produktu, kas atspoguļo Bordo reģionam raksturīgo garšas stilu. Atkarībā no tā vai vīnā dominē Merlot vai Cabernet Sauvignon vīnogas tajā vairāk vai mazāk izteiktāki var sajust kazenes, upenes, aronijas, kā arī citas ogas un augļus. Garšas nobeigumā parādās arī nelielas nedaudz asu garšvielu notis, kas vīnam kļūstot vecākam paliek maigākas. Mūsdienu patērētājam patīk, kas vīns ir maigs un augļains un viņš to vēlas izdzert dažu dienu laikā. Šāds stils nav raksturīgs izcilajiem Bordo sarkanvīniem, kuri vēsā pagrabā ir jātur gadiem ilgi. Tieši šāds masveida produkts, kura pirmsākumi meklējami vairāk nekā 70 gadus atpakaļ mūsdienās veido 95 % no visiem Bordo sarkanvīniem.

Mainās līdzi laikam

Vēlāk Filippa de Rotšilda darbu šī zīmola attīstīšanā turpināja attīstīt viņa meita baronese Filipine Rotšilde. Tieši viņas vadībā šis vīns sasniedza vēl nebijušus augstumus. Mouton Cadet  sērijā parādījās jauni vīni -  Mouton Cadet  Rose, kā arī baltais un sarkanais Mouton Cadet  Reserve. Šobrīd ar katrs ceturtais Bordo vīns , kas tiek pārdots ASV tirgū ir ar Mouton Cadet  nosaukumu. Gadiem ejot mainījusies arī cilvēku gaume un tai līdzi ir mainījies arī vīns. Tā 1999. gadā ņemot vērā aklās degustācijas rezultātus, kurā piedalījās 2000 cilvēki, ražotāji izmainīja vīna stila koncepciju - palielinot Merlot vīnogu šķirnes īpatsvaru sarkanvīnā un Sauvignon Blanc vīnogu šķirnes īpatsvaru baltvīnā. Ārējais izskats arī ir atjaunojis - ar precīzāku, mūsdienīgāku etiķeti, tajā pašā laikā nešķirot saites ar markas mantojumu. Pēc uzņēmuma galvenās brendmenedžeres Karolinas Sanders teiktā: "Mēs necenšamies izveidot Jaunās Pasaules stila vīnu, jauna koncepcija - ir īsts franču vīns, kuru cilvēki var baudīt gan speciālos pasākumos, gan pusdienu laikā".

Maģiskais vārds

Rotšildu ģimene šobrīd ražot arī citus ikdienā lietojami vīnu no dažādiem Francijas reģioniem, taču joprojām šīs kompānijas flagmanis, kas viedo 80 % no visiem ienākumiem joprojām ir Mouton Cadet. Visus šos vīnus vieno vien būtiska lieta - uz etiķetes labi redzamā vietā var izlasīt Baron Philipe de Rotschild. Pati baroneses apzinās kāda nozīme ir Rotšildu vārda lietošanai uz samēra ikdienišķu vīnu etiķetēm. Kādā intervijā izdevumam Decanter viņa uz šo jautājumu  atbildēja  šādi: "Jā es zinu, ka ir cilvēki, kas pērk Mouton Cadet, tikai tāpēc, ka tas ir Rotšildu vīns un tieši tāpēc es esmu par to, lai uz etiķetēm būtu labi redzams." Līdzīgi par šo tēmu citā izdevumā izsakās arī kompānijas ģenerāldirektors Paskāls Loridons: „Jā tā ir taisnība, ka Mouton Cadet tiek ražots kompānijā, kas nes Rotšildu vārdu. Mēs to neslēpjam un tieši tāpēc būtu ļoti muļķīgi neizmantos to. Taču mēs vienmēr esam sekojuši līdz, lai neviens necenstos pārdot Mouton Cadet, kā Chateau Mouton Rothschild." Šiem vārdiem var piekrist un var arī nepiekrist, taču Rotšildu vārds uz patērētāju iedarbojas, maģiski.

 Arī es pats, daudzus gadus atpakaļ, labi apzinoties, ka Chateau Mouton Rothschild nevar maksāt tik lēti uz vīna etiķetes ieraugot šis ģimenes maģisko vārdu pirmo reizi nopirku Mouton Cadet.




Chateu Mouton Rotschild 2000 Premier Grand Cru Classe
Cena specializētajos vīna veikalos aptuveni 600 Ls.

 

 















Mouton Cadet Rouge 2008
Cena veikalā aptuveni10 Ls.

Komentāri (0)  |  2010-10-14 23:50    
- Pievienot komentāru:

Vārds:

Komentārs:

Drošības kods:

Atpakaļ